Een leerzame uitdaging

21 oktober 2020

Een leerzame uitdaging

Elk jaar volgen scholieren van het Technasium/Harens Lyceum een speciaal project over Aardbevingsbestendig bouwen. Zo ook dit jaar en inmiddels zijn het bijna 100 enthousiaste leerlingen die hier aan meedoen. Vast onderdeel van het programma: een bezoek aan BuildinG alwaar collega Jelle Pama de scholieren een college geeft over aardbevingsbestendig bouwen.

Het project bereidt de scholieren voor op een eventuele studie aan de Academie voor Architectuur, en Built Environment van de Hanzehogeschool. Zo stappen de scholieren in de schoenen van de architect en werken ze aan een opdracht om een aardbevingsbestendige constructie te ontwerpen. De opdrachtgever, het gerenommeerde bureau Team 4 Architecten, heeft een ontwerp gemaakt van een appartementengebouw. Het gebouw wordt opgedeeld in verschillende gebouwdelen en per gebouwdeel gaat een groep leerlingen een Programma van Eisen (PvE) opstellen voor een aardbevingsbestendig ontwerp. De oriëntatie op (Groningse) aardbevingen, de AB-technieken uit een basisdocument, samen met de aanvullingen uit het college van Jelle Pama en de ontwerptekeningen van het gebouw moeten hierin terugkomen. De scholieren maken daarnaast een technische tekening en een schaalmodel van de constructie.

 

Verspreid over 2 dagen brachten de scholieren eerder deze maand een bezoek aan de hal van BuildinG met als hoogtepunt het testen van hun schaalmodel op de triltafel. Uiteindelijk presenteren ze hun constructie, het PvE en hun bevindingen aan de opdrachtgever en coaches van school.

 

Jelle: ”Het is een bijzonder project waar ik, inmiddels al vele jaren, met veel plezier aan meewerk. Het is absoluut een leerzame uitdaging voor de scholieren. En voor mij zijn er ook regelmatig inventieve oplossingen te zien, welke door de leerlingen met veel overtuiging worden gepresenteerd.”

Ga naar nieuwsoverzicht
  • Delen: